Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry mieści się w południowo-zachodniej części Berlina, Am Flugplatz Gatow 33, pomiędzy dzielnicą Spandau i miastem Potsdam. Wstęp do muzeum jest bezpłatny.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 25.10.2015 SNW

 

Lotnisko Gatow wybudowane w latach 1934/35, otwarte zostało 1 kwietnia 1936 roku. Mieścił się tu ośrodek szkoleniowy dla obsługi naziemnej i pilotów Luftwafe, przemianowany w 1940 na Luftkriegsschule II. W 1945 zajęty przez nacierające wojska radzieckie, przekazany w wyniku podziału Berlina na 4 sektory Brytyjczykom. W latach 1948/49 podczas blokady Berlina zachodniego było jednym z 3 lotnisk, na którym w ramach operacji Plainfare, funkcjonował most powietrzny. W czerwcu 1994 roku lotnisko zostało przekazane pod zarząd Niemieckich Sił Zbrojnych i utworzone zostało muzeum.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum posiada kolekcję ponad 600.000 eksponatów, w tym 214 samolotów. Możemy tu obejrzeć: systemy obrony rakietowej, radary, mundury, książki pokazujące historię lotnictwa wojskowego w Niemczech, od Cesarstwa Niemieckiego do czasów współczesnych, archiwalne zdjęcia, materiały szkoleniowe, i wiele innych. Zbiory zawierają egzemplarze samolotów z I wojny światowej, takich jak Fokker E.III i samolotów z II wojny światowej, takich jak Bf 109, a także co najmniej jeden samolot każdego typu, jaki kiedykolwiek służył w siłach powietrznych Niemiec wschodnich i zachodnich. Większość z tych powojennych samolotów jest prezentowanych na zewnątrz, na pasach startowych. Oprócz ekspozycji na świeżym powietrzu do zwiedzania oddano również budynek wieży oraz dwa hangary, w których przechowywane są eksponaty. W hangarze 3 oraz budynku wieży znajduje się wystawa obejmująca historię wojen powietrznych oraz lotnictwa wojskowego w Niemczech od 1884 roku, natomiast w hangarze 7 jest stała wystawa o historii Sił Powietrznych Republiki Federalnej Niemiec. Strona muzeum: http://www.mhm-gatow.de/en/ 

 

Mig 23 - radziecki jednosilnikowy samolot odrzutowy o zmiennej geometrii skrzydeł, przeznaczony do zwalczania celów powietrznych. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

 

Mi - 24, ciężki śmigłowiec bojowy. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Z lewej McDonnell Douglas F-4 Phantom II – dwumiejscowy, naddźwiękowy samolot myśliwski, z prawej Su – 17 jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Na drugim planie English Electric Canberra brytyjski odrzutowy bombowiec. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Dassault/Dornier Alpha Jet – samolot szkolny do szkolenia zaawansowanego oraz lekki samolot szturmowy. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Na drugim planie Sikorsky H-34 Choctaw – amerykański wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, przeznaczony głównie do zwalczania okrętów podwodnych. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Panavia Tornado – rodzina dwusilnikowych, odrzutowych samolotów myśliwsko-bombowych i ciężkich, dwumiejscowych samolotów myśliwskich o zmiennej geometrii skrzydeł wyprodukowanych przy współpracy Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Nord Noratlas – francuski wojskowy samolot transportowy (model). Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW

 

DC-3 (Douglas Commercial 3) – amerykański samolot pasażerski i transportowy. Jeden z najpopularniejszych samolotów w historii transportu lotniczego. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Makieta lotniska. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Mi-8 – radziecki śmigłowiec wielozadaniowy. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

 

Bell UH-1 Iroquois – wielozadaniowy amerykański śmigłowiec, znany jako "Huey". Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

U góry AS German Air Force Piper L-18C Super Cub. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Lockheed F-104 Starfighter — amerykański naddźwiękowy samolot myśliwski zdolny do osiągania wysokich prędkości w locie poziomym i podczas wznoszenia. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Messerschmitt Bf 109 – niemiecki samolot myśliwski, podstawowy myśliwiec Luftwaffe podczas drugiej wojny światowej. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Messerschmitt Me 163 Komet – niemiecki myśliwiec przechwytujący o napędzie rakietowym z okresu II wojny światowej. Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

 

Silnik samolotu Messerschmitt Me 262 Schwalbe (niem. jaskółka) – pierwszy użyty bojowo samolot myśliwski o napędzie odrzutowym. Produkowany masowo podczas II wojny światowej przez Niemcy. Wszedł do służby w 1944 roku jako samolot bombowy (A-2a) i rozpoznawczy (A-1a/U3 oraz A-4a), a także jako myśliwiec przechwytujący (A-1a) i nocny (B-1a/U1). Muzeum historii lotnictwa Bundeswehry - Gatow, fot. 22.10.2015 SNW.

contentmap_plugin