Ponad 150-letnie wiadukty znajdują się na linii kolejowej Szczecin - Pasewalk, np. wiadukt nad droga z Kościna w kierunku Bobolina, z dala od miasta a jednocześnie dosyć blisko Szczecina, np do Dworca Głównego w Szczecinie jest około 14 kilometrów. Jeżdżąc na rowerze po okolicy warto zatrzymać się na chwilę przy tych ciekawych zabytkach techniki.

 

droga z Bobolina w kierunku Kościna, wiadukt na horyzoncie, fot. 11.06.2016., SNW 

 

Współrzędne:
53°24'55.2"N 14°22'54.4"E
53.415335, 14.381779

 

 

obok wiaduktu resztki fundamentów być może jakiejś nastawni, fot. 11.06.2016., SNW

 

wiadukt od strony Bobolina, fot. 11.06.2016., SNW

 

wiadukt od strony Kościna, fot. 11.06.2016., SNW

 

wiadukt od strony Kościna, fot. 11.06.2016., SNW

 

widok na drogę w kierunku Bobolina, fot. 11.06.2016., SNW

 

widok na drogę w kierunku Kościna, fot. 11.06.2016., SNW

 

Linię kolejową Szczecin - Berlin otwarto w sierpniu 1843 roku. Linię Szczecin - Pasewalk prawie dwadzieścia lat później. 21 czerwca 1861 roku rozpoczęto budowę linii Angermünde - Pasewalk - Anklam oraz Szczecin-Pasewalk. Budowa odbyła się bez większych problemów. Powstały wielokilometrowe nasypy oraz kilka ciekawych wiaduktów. Pierwszy pociąg przybył do Pasewalku już w listopadzie 1862  roku. Był to prawdopodobnie pociąg "budowlany" przewożący materiały potrzebne do budowy trasy kolejowej lub dworca. Za oficjalną datę otwarcia linii Szczecin - Pasewalk uważa się 16 marca 1863. Jest to prawdopodobnie data przejazdu pierwszego pociąg osobowego.

 

Budowa dworca w Pasewalku kosztowała 372,216 Marek. Władze miasta Pasewalk dorzuciły kilka tysięcy talarów oraz oddały nieodpłatnie grunt o powierzchni 1721 m2. Peron 1 dzielił się na część wschodnią - szczecińską i zachodnią - berlińską. W ciągu następnych dziesięciu lat Pasewalk stał się prawdziwym węzłem kolejowym. Powstały nowe połączenia: 15 grudnia 1866 roku otwarto połączenie do Strasburg, 1 stycznia 1867 roku do Gustrow, a od stycznia 1870 roku można było pojechać koleją do Lubeki (Lübeck). W latach 1903 - 1907, 1908 zbudowano drugi tor na liniach do Szczecina, Angermünde i Anklam. Drugi tor został zdemontowany po 1945 roku. Pierwszy ma się dobrze. Obecnie ze Szczecina do Pasewalku jeździ 10 czerwonych, szybko mknących pociągów DB. Czas przejazdu - 39 minut.

 

na tej samej linni kolejowej, m.in. WIADUKT w Löcknitz nad strumieniem Schillera