Jaki jest bieżący stan tras rowerowych w województwie zachodniopomorskim i regionach transgranicznych? Każdy widzi, że dobry, w porównaniu z tym sprzed lat. Z roku na rok jest coraz więcej inwestycji i wydarzeń dedykowanych rowerzystom. Powstają nowe trasy i odcinki, a te istniejące od lat otrzymują nowe oznakowania i miejsca odpoczynku. Jedynej rzeczy, której obecnie brakuje to spotkań i rozmów. Dlatego ucieszyły nas warsztaty „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”  zorganizowane online 14-16.12.2021 przez Żeglugę Szczecińską. Przed pandemią liczne spotkania, kursy, warsztaty i wydarzenia sprzyjały wymianie informacji. Zwłaszcza w czasie przerw kawowych :) Warsztaty online też dają możliwość wymiany informacji, ale trzeba zmieścić się w danych godzinach. Wiemy z doświadczenia, że fajnie jest po prezentacji usłyszeć odzew ze strony słuchaczy, dlatego postanowiliśmy opisać o czym się dowiedzieliśmy i podzielić naszymi przemyśleniami.

 

Uzupełnienie drogi B113 o pas ruchu dla rowerów. Slajd z warsztatów „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.

 

1. Droga asfaltowa B113 na 1,5 km odcinku między Mescherin a Staffelde została uzupełniona o pas ruchu dla rowerzystów. To ciekawa informacja. Okolice nad Odrą to jedne z najciekawszych miejsc na wycieczki. W 2000 roku roku napisaliśmy dwa artykuły: Staffelde - na trasie rowerowej wzdłuż Odry Zachodniej i Kurhan w Staffelde. Potem chcieliśmy pojechać rowerem dalej, ze Staffelde do Mescherin drogą B113. Był to cudowny zjazd z góry, ale szybko jadące samochody zabierały całą przyjemność z jazdy. Następnym razem znaleźliśmy polne i leśne ścieżki, którymi można dojechać do Mescherin i ominąć B113 i dalej pewnie byśmy z nich korzystali, gdyby nie udział w w/w warsztatach. Teraz chętnie skrócimy sobie dystans do Mescherin. Dzięki temu dłużej posiedzimy na jednym z punktów widokowych lub pojedziemy dalej do Gartz. Uzupełnienie drogi o pas dla rowerzystów kosztował 1,6 miliona Euro (podobno świeci w ciemności).
Poniżej linki na trzy ciekawe punkty widokowe w Mescherin i w nawiasie ilość odsłon od początku publikacji:
PUNKT WIDOKOWY - Góra Szczecińska (Stettiner Berg) w Mescherin (19 127 odsłon), 
PUNKT WIDOKOWY - Góra Jeziorna (Seeberg) w Mescherin (8 016 odsłon),
PUNKT WIDOKOWY - wieża obserwacyjna "Lecący Żuraw" w Mescherin (8 662 odsłon).

2. Wkrótce zostanie otwarte dla pieszych i rowerzystów przejście przez most Siekierki - Neurüdnitz. O moście pisaliśmy w 2014 i 2016 roku i teraz też chętnie napiszemy. Tymczasem dzielimy się historycznymi zdęciami i informacjami z tego miejsca (oraz ilością odsłon artykułów):

Drezyną przez Most Europejski, (6599 odsłon),

MOST KOLEJOWY Bienenwerder - Siekierki, (12587 odsłon),

Przejście graniczne - Brückentaxi - przez Most Neurüdnitz - Siekierki, (9726 odsłon),

Most Neurüdnitz – Siekierki – 2016, (4530 odsłon),

Co dalej z mostem Siekierki – Neurüdnitz? (5455 odsłon).

 

3. W okolicy Schwedt najczęściej jeździmy trasami rowerowymi wzdłuż Odry i kanału Hohensaaten-Friedrichsthaler Wasserstrasse, ale dowiedzieliśmy się, że warto też odwiedzić Muzea. W przyszłości chętnie skorzystamy z tej propozycji. Tymczasem proponujemy wpisać słowo Schwedt w miejscu szukaj na naszej stronie.

 

Slajd z warsztatów online „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.

 

Chętnie jeździmy na wycieczki w okolicę Schwedt, ale z długodystansową trasą przedstawioną przez organizację Rund um Natur spotykamy się po raz pierwszy. Dziękujemy za propozycję. Slajd z warsztatów online „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.

 

4. Dla odbiorców lokalnych powstaje nowa aplikacja - mapa z atrakcjami ExploreODER. Przed planowaniem wycieczki po Międzyodrzu warto zapoznać z jej możliwościami.

 

Slajd z warsztatów online „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.


Dla rowerzystów jeżdżących dalej polecamy czeską mapę. W jej ustawieniach wystarczy zmienić wygląd na turystyczny i można się zdziwić :) widząc ile jest zaznaczonych tras i dróg rowerowych w okolicy Szczecina, w województwie zachodniopomorskim i u naszych sąsiadów.

 

5. Tunel Police - Święta nie będzie posiadał możliwości przejazdu dla rowerzystów. Wielka szkoda, ale mamy nadzieję, że potrzeba także i tu stanie się matką wynalazku i przy wylotach z tunelu powstaną parkingi, a na nich miejsca dla - przewoźników (cyklobusy lub samochody z platformą na rowery), którzy za przestępną opłatą przewiozą rowerzystów na drugi brzeg rzeki.

 

6. W naszym województwie najczęściej mówi się o trasach Velo Baltica, Blue Velo, Pojezierzy Zachodnich i trasie wokół Zalewu Szczecińskiego (łącznie 290 km).

 

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego. Slajd z warsztatów online „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.

 

Na rajdzie wokół Zalewu Szczecińskiego organizowanym przez GRYFUS, spora grupa rowerzystów chroniona przez policję przemieszcza się jezdnią tempem do 20 km. Slajd z warsztatów online „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.


Niestety nie są to trasy dla wszystkich, bo często poprowadzą wzdłuż dróg, na których ruch samochodowy zwiększa się w sezonie letnim. Alternatywą byłoby wykorzystanie tras byłych kolei wąskotorowych, ale to wymaga współpracy wielu gmin i powiatów i dużych nakładów finansowych. Odnawiane są krótkie odcinki jak np. Nowielice - Roby i gdzieniegdzie wały po trasach kolejki stały się drogami leśnymi lub polnymi, ale są to niewielkie odcinki, większość jest zarośnięta, a łączące je wiadukty i mosty są w ruinie. Imponująca siatka połączeń kolei wąskotorowej, która 100 lat temu łączyła miasta i miasteczka Pomorza byłaby idealna do przekształcenia na ścieżki rowerowe. Odcinki koło Trzebiatowa, Złocieńca, Łobza, czy Trzcińska Zdroju pokazują, że gdzieniegdzie się udaje.

 

7. Promy na Zalewie Szczecińskim (wg. informacji Urzędu Marszałkowskiego) pływają między: Kamp-Karnin, Ueckermünde-Kamminke, Altwarp-Nowe Warpno, Kopice-Trzebież (na telefon), Szczecin-Świnoujście (weekendy). Więcej połączeń wymaga dostosowania miejsc do cumowania, tak by spełniały wszystkie warunki bezpieczeństwa. Wszyscy chcieliby regularnych połączeń w przestępnej cenie. Zapotrzebowanie jest spore, podobno Unity Line ma wprowadzić nowe. Brakuje też jednego miejsca, gdzie zebrane byłyby wszystkie aktualne informacje (minimum dwujęzycznie) dotyczące przepraw na Zalewie i rejsów wycieczkowych po obu stronach granicy.

 

8. W Niemczech od dawna obowiązuje certyfikat jakości w turystyce rowerowej dla Państwa zakwaterowania i wycieczki rowerowej, dzięki temu rowerzyści szybciej odnajdują miejsca w których mogę się przespać lub naprawić rower. Przy znakach kierujących do miejsc noclegowych umieszczane są też cyfry oznaczające, ile osób może się w danym miejscu przespać.

 

Więcej o niemieckich certyfikatach bett+bike i wyszukiwaniu miejsc przyjaznych rowerzystom na STRONIE.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, Wydział Współpracy Terytorialnej i Turystyki ogłosił I nabór do systemu rekomendacji Miejsca Przyjazne Rowerzystom. MPR mogą być obiekty noclegowe, gastronomiczne, atrakcje turystyczne, punkty informacji turystycznej i pozostałe obiekty handlowe i usługowe. 

 

Wnioski można składać do 29.04.2022. Więcej: TUTAJ. Slajd z warsztatów online „Łączy nas rzeka 2.0 – der Fluss verbindet uns 2.0”, 14-16.12.2021.

 


Stowarzyszenie Nasze Wycieczki jest autorem pierwszej trasy tematycznej w Szczecinie "Śladami Quistorpów", a na naszej stronie umieszczamy dwujęzyczne e-publikacje, poniżej linki na dwie z nich: o rodzinie Quistorpów i Głazie Barnima. Posiadamy też własne zewnętrzne nośniki wystawowe na 32 plansze 70 cm x 100 cm i chętnie nawiążemy współpracę przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń.

 

Wszystkim biorącym udział w warsztatach życzymy by udało się zrealizować wszystkie planowane wycieczki i inne wydarzenia, żeby po obu stronach granicy powstało więcej Miejsc Przyjaznych Rowerzystom a na Zalewie Szczecińskim więcej regularnych przepraw wodnych. Pozdrawiamy, członkowie Stowarzyszenia Nasze Wycieczki :)