WODOWANIE w SZCZECIŃSKIEJ STOCZNI
- Szczegóły
- Utworzono: 14 marzec 2009
07 marca 2009 w Stoczni Szczecińskiej Nowa odbyło się wodowanie. Było sporym wydarzeniem (według TVN24 - około 5 tysięcy osób). Niektórzy uważają, że było ostatnim wodowaniem w historii Szczecina, inni, że ostatnim wodowaniem tak dużej jednostki.
Podczas wodowania odbywały się protesty. Były transparenty, płonąca kukła i symboliczny marsz pod tablicę upamiętniającą ofiary Grudnia 70, gdzie odśpiewano hymn Polski. Przyszłość stoczni jest niejasna. Tracący pracę stoczniowcy otrzymają odprawy w wysokości od 20 do 60 tys. złotych, jednocześnie wprowadzana jest procedura wyprzedaży majątku Stoczni Szczecińskiej.
Flagi solidarności powiewały z dowiązanymi czarnymi wstążkami.
180-metrowy kontenerowiec "Fesco Vladimir", zbudowany dla rosyjskiego armatora, jest 673 statkiem zbudowanym w powojennej historii stoczni w Szczecinie i 45 od czasu powstania Stoczni Szczecińskiej Nowa. Ma 184 metry długości i 25,30 metra szerokości. Może przewozić na raz 1730 standardowych kontenerów.
Jego wielkość robiła wrażenie, prawie każdy robił zdjęcia.
Zgodnie z obowiązującym zwyczajem wszystkie znajdujące się na wodzie jednostki powitały nowy statek ciągłym dźwiękiem syreny okrętowej. Po wodowaniu "Fesco Vladimir" zacumował przy nabrzeżu, gdzie przeprowadzane zostaną prace wykończeniowe. Nie było tradycyjnego rozbicia szampana, nastąpi dopiero przy odbiorze statku przez armatora.
Jednostka zdobyła tytuł Znaczącego Statku Roku 2008 (Significant Ship of the Year 2008) od Królewskiego Stowarzyszenia Architektów Okrętowych (RINA). Było to 15 wyróżnienie od RINA jakie zdobył statek zbudowany w szczecińskiej stoczni.