Škoda Auto: od rowerów do słynnej fabryki samochodów
W 1899 roku fabryka Laurin & Klement rozpoczyna produkcję motocykli Slavia, stając się pierwszą fabryką motocykli w Austro-Węgrzech i w Niemczech.
Skoda Muzeum. fot_Kzn
Współrzędne:
50°25'07.7"N 14°54'48.9"E
50.418798, 14.913588
Spółka Škoda Auto S.A. jest dziś nie tylko największym czeskim producentem samochodów, ale także największym czeskim eksporterem i jednym z największych czeskich pracodawców. Samochody marki Škoda można dziś kupić nie tylko w Europie, ale także w Azji, Afryce, Ameryce Południowej i Australii. Dzięki ponad 120-letniej tradycji produkcji jest jedną z najstarszych marek samochodowych na świecie. A na początku byli dwaj rowerzyści Václav Laurin i Václav Klement.
Skoda Muzeum. fot_Kzn
Rowery, motocykle i samochody
Długa historia największej czeskiej fabryki samochodów rozpoczęła się we wtorek, 17 grudnia 1895 roku, kiedy to dwaj zapaloni rowerzyści mechanik Václav Laurin i księgarz Václav Klement założyli w Mladej Boleslavi małą firmę produkującą rowery. Nazwali ją Laurin & Klement, a już cztery lata później rozpoczęli produkcję motocykli. W ten sposób powstała pierwsza fabryka motocykli w całych Austro-Węgrzech i w Niemczech. W 1905 roku zaczęto tu produkować pierwszy model samochodu Voiturette A, który stał się hitem sprzedaży. Po pierwszej wojnie światowej fikcyjną etykietą made in Laurin & Klement szczycą się nie tylko samochody osobowe, ale i ciężarowe, a także silniki lotnicze.
Przy kierownicy Emil Škoda
W 1925 roku do prosperującej fabryki wszedł, jako silny partner inwestycyjny, koncern przemysłu mechanicznego Škoda Pilzno. Obaj założyciele sprzedali swoje udziały, a przy "kierownicy w firmie" zastąpił ich Emil Škoda. Dzięki niemu fabryka Mladá Boleslav przeszła rekonstrukcję, wprowadzono tutaj produkcję taśmową. W ciągu kilku lat fabryka osiągnęła pierwsze miejsce w sprzedaży, a pod koniec 1936 roku Škoda była nowoczesnym zakładem, który produkował samochody osobowe, ciężarowe, autobusy i trolejbusy. Po II wojnie światowej doszło do znacjonalizowania imperium przemysłu mechanicznego Škoda, a następnie do jego rozdzielenia na poszczególne części. Dzisiejszy gigant Škoda Transportation, mający stałą siedzibę w Pilznie, i Škoda Auto, z siedzibą w Mladej Boleslavi powstały właśnie w wyniku rozdzielenia fabryki Škody.
Historia z zapachem benzyny
W kwietniu 1991 roku Škoda przeżywa dalsze ważne połączenie - tym razem z niemieckim gigantem - firmą Volkswagen. Trzy lata później zakład świętuje wyprodukowanie milionowego samochodu. W dawnych halach produkcyjnych w Mladej Boleslavi, gdzie aż do 1928 roku produkowano samochody, dziś mieści się Škoda Auto Muzeum. Prezentuje ono całą historię marki oraz fabryki samochodów. Muzeum jest otwarte codziennie przez cały rok i oferuje zwiedzanie z przewodnikiem (w językach obcych), trzeba je tylko zarezerwować z wyprzedzeniem. Wydarzeniem jest także zwiedzanie procesu produkcyjnego, kiedy można obserwować powstawanie samochodu na różnych etapach produkcji. Zwiedzanie to jest dostępne tylko w dni robocze, od poniedziałku do piątku.
Skoda Muzeum. fot_Kzn