Jeden z ciekawszych wiaduktów kolejowych na linii Szczecin - Pasewalk znajduje się w Löcknitz, przy południowo - zachodniej granicy administracyjnej miasta. Pod wiaduktem płynie strumień Schillera (Schillerbach) i biegnie droga do Schmagerow. Forma wiaduktu widoczna na zdjęciach z 2016 roku jest już przeszłością. Po przebudowie miejsce to zmieniło się nie do poznania. Dziękujemy p. Katarzynie Gapińskiej za aktualne zdjęcie (12.01.2019.), które umieszczamy na dole artykułu.

 

  Löcknitz, fot. 15.05.2016., SNW

 

 

  

 

 

 

 

 

 

przy wiadukcie, droga w kierunku Löcknitz, fot. 15.05.2016., SNW

 

Linię kolejową Szczecin - Berlin otwarto w sierpniu 1843 roku. Linię Szczecin - Pasewalk prawie dwadzieścia lat później - 21 czerwca 1861 roku rozpoczęto budowę linii Angermünde - Pasewalk - Anklam oraz Szczecin - Pasewalk. Budowa odbyła się bez większych problemów. Powstały wielokilometrowe nasypy oraz kilka ciekawych wiaduktów. Pierwszy pociąg przybył do Pasewalku już w listopadzie 1862  roku. Był to prawdopodobnie pociąg "budowlany" przewożący materiały potrzebne do budowy trasy kolejowej lub dworca. Za oficjalną datę otwarcia linii Szczecin - Pasewalk uważa się 16 marca 1863. Jest to prawdopodobnie data przejazdu pierwszego pociąg osobowego.

 

Budowa dworca w Pasewalku kosztowała 372,216 Marek. Władze miasta Pasewalk dorzuciły kilka tysiecy talarów oraz oddały nieodpłatnie grunt o powierzchni 1721 m2. Peron 1 dzielił się na część wschodnią - szczecińską i zachodnią - berlińską. W ciągu następnych dziesięciu lat Pasewalk stał się prawdziwym węzłem kolejowym. Powstały nowe połączenia: 15 grudnia 1866 roku otwarto połączenie do Strasburg, 1 stycznia 1867 roku do Gustrow, a od stycznia 1870 roku można było pojechać koleją do Lubeki (Lübeck). W latach 1903 - 1907, 1908 zbudowano drugi tor na liniach do Szczecina, Angermünde i Anklam. Drugi tor został zdemontowany po 1945 roku. Pierwszy ma się dobrze. Obecnie ze Szczecina do Pasewalku jeździ 10 pociągów DB. Czas przejazdu - 39 minut.

 

Jeżdżąc na rowerze po okolicy warto zatrzymać się na chwilę przy ponad 150 letnich zabytkach techniki - wiaduktach, na których może akurat będzie przejeżdżał szybko mknący, czerwony DB Bahn.

 

 

 

 

  Löcknitz, wiadukt na linii Szczecin - Pasewalk, fot. 15.05.2016., SNW

 

fot. Katarzyna Gapińska, 12.01.2019 r. 

 

Współrzędne wiaduktu: 53°26'34.8"N 14°15'20.6"E

 

blisko: GŁAZ Schalenstein w Löcknitz, KOŚCIÓŁ w Ramin, zobacz również na tej samej linni kolejowej, m.in. WIADUKT niedaleko Bobolina

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież