MOST ZWODZONY KOLEJOWY nad Regalicą w Szczecinie
Jedyny w Polsce czynny zwodzony most kolejowy znajduje się nad Regalicą. Dopłyniemy w to miejsce (rzeka Regalica jest wschodnim ramieniem Odry) płynąc ze Szczecina w kierunku Gryfina. Cały most ma około 262 metry i składa się z pięciu przęseł, piąte przęsło - cześć zwodzona - znajduje się przy zachodnim brzegu Regalicy.
Przęsło zwodzone ma 163 tony, długość 17,35 m, szerokość 5 m, unoszenie/opuszczanie trwa od 120 do 240 sekund i odbywa się około 10-16 razy dziennie.
Na przęśle zwodzonym nie ma sieci trakcyjnej pod napięciem. Pociągi o napędzie elektrycznym pokonują most siłą rozpędu.
Most zbudowany został w 1877, w czasie budowania linii kolejowej Wrocław - Szczecin. Pierwotnie piąte przęsło było obrotowe. Zwiększony ruch na moście i wzrost żeglugi wymusił, w 1936 roku, wykonanie zwodzonego mostu dwutorowego. Wykorzystano patent amerykańskiego inżyniera Wiliama Scherzera.
Na przęśle zwodzonym nie ma sieci trakcyjnej pod napięciem. Pociągi o napędzie elektrycznym pokonują most siłą rozpędu.
Most zbudowany został w 1877, w czasie budowania linii kolejowej Wrocław - Szczecin. Pierwotnie piąte przęsło było obrotowe. Zwiększony ruch na moście i wzrost żeglugi wymusił, w 1936 roku, wykonanie zwodzonego mostu dwutorowego. Wykorzystano patent amerykańskiego inżyniera Wiliama Scherzera.
W 1945 roku most został wysadzony. Po wojnie, w 1949 r., odbudowano tylko jeden tor wykorzystując elementy mostu i wyposażenia maszynowni wydobyte z dna rzeki.
Mechanizm podnoszenia mostu działała na zasadzie połączonych ze sobą trzech faz. Każda faza następuje dopiero po zakończeniu poprzedniej, co stanowi skuteczne zabezpieczenie. Faza pierwsza to rozłączenie torów i przesunięcie iglic w kierunku przęseł stałych. Faza druga: odryglowanie i przesunięcia rygla głównego w kierunku przęseł stałych. Faza trzecia jest najbardziej efektowna. za pomocą silnika indukcyjnego o mocy zaledwie 27kW uruchomiony zostaje główny zespól napędowy. Poprzez reduktory i przekładnie napęd przenoszony jest na dwa koła zębate, które przesuwając się po bieżniach podnoszą lub opuszczają most. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę. W pozycji otwartej przeciwwaga ta zajmuje pozycję tuż nad główkami szyn, natomiast w pozycji zamkniętej wznosi się nad torem na wysokości umożliwiającej przejazd pociągu.
Tekst powstał w oparciu o informacje zebrane w czasie organizowanych przez PKP III Dni Techniki Kolejowej - 6.06.2009.
Można tu też dojechać samochodem lub autobusem nr 61. Jadąc ze Szczecina w kierunku Podjuch przed Regalicą w okolicy przystanku autobusu 61 jest droga w las. Po drodze mijamy skręt na przystań barek "Odra trans" i po kilku chwilach dojeżdżamy na miejsce.
Komentarze