MOST ZWODZONY KOLEJOWY nad Regalicą w Szczecinie
Jedyny w Polsce czynny zwodzony most kolejowy znajduje się nad Regalicą. Dopłyniemy w to miejsce (rzeka Regalica jest wschodnim ramieniem Odry) płynąc ze Szczecina w kierunku Gryfina. Cały most ma około 262 metry i składa się z pięciu przęseł, piąte przęsło - cześć zwodzona - znajduje się przy zachodnim brzegu Regalicy.

panorama przy moście
Współrzędne:
53°22'08.9"N 14°35'17.3"E
53.369145, 14.588127
53°22'08.9"N 14°35'17.3"E
53.369145, 14.588127
Przęsło zwodzone ma 163 tony, długość 17,35 m, szerokość 5 m, unoszenie/opuszczanie trwa od 120 do 240 sekund i odbywa się około 10-16 razy dziennie.
Na przęśle zwodzonym nie ma sieci trakcyjnej pod napięciem. Pociągi o napędzie elektrycznym pokonują most siłą rozpędu.
Most zbudowany został w 1877, w czasie budowania linii kolejowej Wrocław - Szczecin. Pierwotnie piąte przęsło było obrotowe. Zwiększony ruch na moście i wzrost żeglugi wymusił, w 1936 roku, wykonanie zwodzonego mostu dwutorowego. Wykorzystano patent amerykańskiego inżyniera Wiliama Scherzera.

opuszczanie / podnoszenie

opuszczanie / podnoszenie
Na przęśle zwodzonym nie ma sieci trakcyjnej pod napięciem. Pociągi o napędzie elektrycznym pokonują most siłą rozpędu.

most widoczny z brzegu

widok z wody
Most zbudowany został w 1877, w czasie budowania linii kolejowej Wrocław - Szczecin. Pierwotnie piąte przęsło było obrotowe. Zwiększony ruch na moście i wzrost żeglugi wymusił, w 1936 roku, wykonanie zwodzonego mostu dwutorowego. Wykorzystano patent amerykańskiego inżyniera Wiliama Scherzera.

patent Wiliama Scherzera - część rysunku technicznego
W 1945 roku most został wysadzony. Po wojnie, w 1949 r., odbudowano tylko jeden tor wykorzystując elementy mostu i wyposażenia maszynowni wydobyte z dna rzeki.

wycieczka na moście
Mechanizm podnoszenia mostu działała na zasadzie połączonych ze sobą trzech faz. Każda faza następuje dopiero po zakończeniu poprzedniej, co stanowi skuteczne zabezpieczenie. Faza pierwsza to rozłączenie torów i przesunięcie iglic w kierunku przęseł stałych. Faza druga: odryglowanie i przesunięcia rygla głównego w kierunku przęseł stałych. Faza trzecia jest najbardziej efektowna. za pomocą silnika indukcyjnego o mocy zaledwie 27kW uruchomiony zostaje główny zespól napędowy. Poprzez reduktory i przekładnie napęd przenoszony jest na dwa koła zębate, które przesuwając się po bieżniach podnoszą lub opuszczają most. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę. W pozycji otwartej przeciwwaga ta zajmuje pozycję tuż nad główkami szyn, natomiast w pozycji zamkniętej wznosi się nad torem na wysokości umożliwiającej przejazd pociągu.

koła zębate
Tekst powstał w oparciu o informacje zebrane w czasie organizowanych przez PKP III Dni Techniki Kolejowej - 6.06.2009.
Można tu też dojechać samochodem lub autobusem nr 61. Jadąc ze Szczecina w kierunku Podjuch przed Regalicą w okolicy przystanku autobusu 61 jest droga w las. Po drodze mijamy skręt na przystań barek "Odra trans" i po kilku chwilach dojeżdżamy na miejsce.

przystanek na żądanie - szosa Poznańska

obok przystanku droga w kierunku mostu
Komentarze