Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz
Położony w Dolinie Dolnej Odry Most Europejski łączy Siekierki i Neurüdnitz oraz wszystkie szlaki turystyczne w Polsce i Niemczech, którymi można tu dojechać. Z mostu do Szczecina jest rowerem około 90 km, samochodem przez Schwedt i Chojnę około 105 km, a do Berlina, do Mauerparku, rowerem przez Wriezen około 70 km, samochodem przez Bad Freienwalde ponad 80 km. Od 2018 roku jest dostępna dla rowerzystów trasa na dawnej linii kolejowej z Siekierek w kierunku Morynia. Przyjemnie jeździ się też po niemieckiej stronie, w kierunku do Gozdowic, gdzie po skorzystaniu z promu, można wrócić przez Łysogórki do Siekierek. Taka 20 km pętla może być również dobrym pomysłem na pieszą wycieczkę. Most Europejski ma 660 metrów długości. To najdłuższa tego typu przeprawa na Odrze. Nad mostem, po polskiej stronie, znajduje się dwupoziomowa platforma widokowa.
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Zabytkowy element mostu z napisem "Erbaut 1890-1892", fot. 03.09.2022., SNW
Przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa na Moście Europejskim Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkowa na Moście Europejskim Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Historia Mostu Europejskiego:
- 1890-1892 - zbudowano most kolejowo - drogowy, który z czasem stał się za ciasny.
- 1929-1930 - wybudowano drugi, równoległy most, tylko dla ruchu kolejowego.
- do 1945 - istniały dwa równoległe mosty (stary drogowy i nowy kolejowy).
- w lutym i kwietniu 1945 - oba mosty zostały wysadzone w powietrze, drogowy w całości i nigdy nie został odbudowany, kolejowy tylko częściowo.
- 1954-1955 - most kolejowy został odbudowany, ale do 1989 roku był wykorzystywany tylko do celów wojskowych.
- 1989 - 2019 - nie był użytkowany z drobnymi wyjątkami, np. uruchomienie drezyny w części niemieckiej.
- od 2004 roku czyniono starania o przywrócenie mostu dla ruchu turystycznego.
- 2016 - został złożony wniosek do Programu INTERREG V.
- 2019 - rozpoczęto prace budowlane.
- 2021 - została oddana do użytku polska część mostu. Całkowite koszty, wsparte środkami unijnymi, wyniosły około 8,5 mln euro. Po stronie niemieckiej powstały opóźnienia m.in. ze względu na gniazdującą tam parę ściśle chronionych puchaczy.
- 25.06.2022 - miało miejsce uroczyste otwarcie. Wstęgę przecinali premier Brandenburgii Dietmar Woidke i z marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
- 03.09.2022 - odbyła się konferencja plenerowa kończąca projekt INTERREG VA „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego” oraz spotkanie inicjatorów akcji #SAVEODERDIE.
Razem dla Odry/Gemeinsam für die Oder
Dwupoziomowa platforma widokowa na Moście Europejskim Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz. Wzdłuż mostu są ławki z tablicami informacyjnymi zamontowanymi chronologicznie. Od Siekierek do Neurüdnitz po prawej stronie są tablice są w języku polskim, od Neurüdnitz do Siekierek w języku niemieckim. fot. 03.09.2022., SNW
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz, fot. 03.09.2022., SNW
Przęsła po moście drogowym obok Mostu Europejskiego Siekierki-Neurüdnitz, obok p, fot. 03.09.2022., SNW
Most Europejski Siekierki-Neurüdnitz, widok z trasy rowerowej po niemieckiej stronie, fot. 03.09.2022., SNW
Zobacz artykuły z archiwum SNW:
- Przejście graniczne - Brückentaxi - przez Most Neurüdnitz - Siekierki
- MOST KOLEJOWY Neurüdnitz - Siekierki
Komentarze